Zaterdag / Samedi 18/3/2017 - Kathmandu

18 maart 2017 - Kathmandu, Nepal

(la version FR suivra bientôt / doit encore être traduite)

1u30 ‘s morgens: we maken een tussenstop in Doha op één van de modernste luchthavens in de wereld (twee voorbeeldjes: overal marmeren aankleding, t.h.v. het 1e verdiep glijdt een nagelnieuwe Maglev (magneettrein) voor passagiersvervoer van en naar parkings en terminals).

Onze t-shirts met het ‘Firefighters 4 Nepal’-logo springen duidelijk in het oog: we worden aangesproken door andere reizigers die zich afvragen wat er aan de hand is in Nepal maar we kunnen hen gelukkig geruststellen.

Na pakweg 2,5u ‘airport-sightseeing’ gaat het dan verder richting Kathmandu (KTM).  Tijdens de 2e vlucht worden we aangesproken door één van de stewardessen: “Oh, you are firefighters !”, zegt ze enthousiast en ze voegt er verlegen glimlachend aan toe: “I am a angel, they gave me wings”.

En dan volgt de landing op Kathmandu (KTM) Airport.  Dankzij wat administratieve voorbereiding (vooraf klaargemaakte documenten voor visum-aanvraag en ‘arrival information’) beperkt de doorgang door de luchthaven langs de immigratiedienst, de bagageband en de uitgang zich tot een goeie 10 minuten.

En dan nog een weetje: anders dan op vele andere luchthavens wordt hier, bij het verlaten van de luchthaven, gecontroleerd of je wel degelijk je eigen bagage meeneemt.

Aan de uitgang staat Balu Magar ons breed glimlachend op te wachten. Balu is de man waarmee Bert en Johan enkele jaren geleden een trekking in de Lang Tang regio hebben gemaakt. De bijnaam die Bert hem ooit gaf is “Mr. Prime Minister”. Balu is het type gids waar je blindelings vertrouwen in kan hebben en problemen regelt voor ze zich ook maar stellen.

Volgens de traditie krijgen we een hartelijke “Namaste, welcome to Nepal” te horen, inclusief een kleurrijke bloemenkrans om de hals. En dan gaat het richting Thamel, de toeristenwijk van KTM, waar we logeren in ‘Hotel Thamel’.

Een korte opfrisbeurt later staan we klaar om een hapje te gaan eten als blijkt dat de zon plaats heeft gemaakt voor een verfrissende Belgische stortregen.  Om in de sfeer te blijven, besluiten we om het Belgische tintje vandaag aan te houden en lopen we tussen de regendruppels door naar ‘BK’s Frituur’, de Belgische frituur in hartje Thamel.

Wat later snuiven we de sfeer op tijdens een wandeling langs de ‘Garden of Dreams’ waar we later nog naar terugkeren, het Koninklijk Paleis (nu museum) en verder langs en door straten en steegjes, langs straatventers en groentewinkeltjes, ontelbare tempels en krijgen we spontaan uitleg van Nepalezen die ons enthousiast vertellen over dat waar we naar staan kijken.

Uiteindelijk komen we aan Durbar Square uit, naast dat van Patan en Bhaktapur, één van de 3 Koningspleinen in KTM. Het bezoeken doen we niet want het begint al te schemeren en morgen, zondag gaan we dat van Bhaktapur bezoeken.

We zien de schade die de aardbeving van 2015 aanrichtte en tegelijk ook de steigers en herstelwerkzaamheden die aan de gang zijn als Greet ‘Maya’ Verbist belt. Greet, een Belgische (daarmee zijn we aan het derde deel van het Belgische drieluik), reisde in 1997 naar Nepal, eerder toevallig. Ze keerde er nadien terug om er vrijwilligerswerk te doen en leerde er zo haar latere Nepalese man kennen. Na twee jaar België keerden ze definitief terug naar Kathmandu waar ze nu wonen en werken.

Greet had via Martine, leerkracht aan het GITOK in Kalmthout (één van de scholen die ons project steunt) gevraagd of we jonge Hollandse kaas, salami en chocolade konden meebrengen. Dat deden we met plezier en bij de ‘officiële overdracht’ van de boodschappen, besloten we om ‘s avonds uit eten te gaan. Dat werd een boeiend gesprek over het leven als Belgische in Nepal en over haar werk voor de ngo “Veltwerk” van René Velt.

En zo sloten we onze ogen na een korte vliegnacht en een eerste verkenningsdag.

We waren zo moe dat we door elkaars gesnurk doorsliepen.  Enkel Bert werd wakker van de kiestoon van het telefoontoestel in de kamer toen bleek dat Johan in zijn slaap de hoorn van de haak had geduwd.

Foto's: http://firefighters-4-nepal.reislogger.nl/foto/18-kathmandu

(verslag: Johan)