Donderdag / Jeudi 30/3/2017 - Kathmandu ? Yes we do !

30 maart 2017 - Kathmandu, Nepal

FEEST MET MURPHY & 2 FEESTVARKENTJES !

Nadat de wekker afloopt, trekken we het gordijn hoopvol open maar de lucht zit dichter dan ooit.  Vliegen is uitgesloten en dus wordt plan B bovengehaald.

Terwijl Durba een mini-bus boekt en Yves nog half slapend een bloempot omver loopt (Murphy lijkt ons vandaag gezelschap te houden), nemen we een ontbijtje en gaat de bagage naar het gelijkvloers.

Om 9u stipt, start de chauffeur de motor en glijdt ons busje langs de, op dit uur, nog rustige Lakeside richting KTM. Wanneer we langs de luchthaven rijden zien we de vele vliegtuigjes van de diverse maatschappijen werkeloos aan de grond staat.
Als alles meezit komen we rond 15u30 aan in KTM.

Langs de slingerende weg, langs bergen en dalen, rivieren en indrukwekkende voetgangershangbruggen, rijdt onze chauffeur ons oostwaarts. Hij rijdt naar Nepalese normen heel voorzichtig en dus wat trager dan we hier gewoon zijn maar we kunnen er des te meer door genieten van het landschap…

Tot we plots stil staan. Geen meter gaat het nog voorruit.  Niet zo ongewoon op de Nepalese wegen, maar toch…

MURPHY !?

Na wat te hebben afgewacht besluiten we een ‘verkenningsploeg’ uit te sturen. Blijkt dat enkele kilometers verder, in de afdaling, een vrachtwagen remproblemen heeft gekregen en dwars over de weg staat. Eerst stenen voor de banden om hem te blokkeren, vervolgens veel gemanoeuvreer om hem aan de kant te krijgen en half uur later trekt het verkeer zich langzaam weer op gang. Murphy is actief vandaag maar gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen !

Wanneer we ‘s middags lunchen zit er een Rus naast ons aan tafel. Hij maakt een rondreis op de motor door Nepal en we krijgen wat van zijn verhalen te horen. Als we ons klaarmaken om onze reis verder te zetten, zien we hem op zijn KTM (deze keer niet Kathmandu maar een merk van motoren voor de niet-kenners) en in een stofwolk weg zoeven.

KLAPBAND

Op zo’n 70 km voor KTM (nu dus wel Kathmandu) horen we plots een harde knal. We kijken verrast rond en vermoeden een ontploffing in het dorpje waar we net doorrijden, tot onze frank, euh roepie valt en we beseffen dat ons voertuig een klapband heeft. De chauffeur zet het voertuig vlot en veilig aan de kant (we mogen ons gelukkig prijzen met hem en ook met het feit dat het om een achterband gaat).

En euh,... ga je op stap met een groepje brandweermannen, dan kan je er zeker van zijn dat die niet gaan stilzitten bij zo’n situatie.
Bert en Leo nemen de ‘beveiligingstaak’ op zich en remmen het verkeer af terwijl Yves en Edward samen met de chauffeur in en onder en rond het voertuig zwermen om o.m. de krik en het reservewiel boven te halen.
De klapband blijkt een flinke scheur te hebben: over de hele breedte zit er een gapend gat.  Samen met de chauffeur die dit niet had verwacht, noch de klapband, noch de hulp van zijn passagiers, zit er binnen de kortste keren weer een fris witte band op het achterwiel. Dat heeft, gezien het onder het voertuig zat, in al die maanden en jaren dat het niet moest worden gebruikt, zodanig veel stof gevreten dat het witter dan wit is. Waspoederfabrikant ‘Dash’ kan er niet aan tippen.

De weg wordt verdergezet maar het is ondertussen wel duidelijk: Murphy amuseert zich vandaag.

NEPALI TIME

Met alle oponthouden en behoorlijk wat extra file, komen we pas om tegen 17u30, na bijna 8,5 rijden, aan in KTM (normaal gezien een uurtje of 6).

De verfrissende douche in het mooie hotel dat Bert voor ons boekte, doet deugd. En de goesting om nog naar de luchthaven te trekken is er weer, tot…. blijkt dat de Fire Chief niet langer kon blijven en we vriendelijk gevraagd worden om morgenochtend om 6u30 (je leest het juist: zes uur dertig) langs te komen voor het bezoek. Dat lijkt ons toch een beetje te veel van het goede en na wat ‘onderhandelen’ spreken we af om 7u30 aan de ‘Domestic Terminal’ van de luchthaven waar we zullen worden opgepikt om naar de brandweerkazerne aan de overkant van het tarmac.

GARDEN OF DREAMS & 2 FEESTVARKENTJES

Gezien deze nieuwe ‘change of plans’ gaan we eten in de ‘Garden of dreams’. Die ligt vlakbij Thamel en is een oud paleis dat al deels werd gerenoveerd. De tuinen zijn heraangelegd en de vijvers, de kleine tempeltjes, het kabbelende water, het malse gras… het staat in schril contrast met de drukte van de straten rondom rond.  Meer info: http://www.gardenofdreams.org.np

De dag afsluiten doen we nog niet want we hebben alweer twee feestvarkentjes vandaag: Leo en Yves vieren vandaag hun geboortedag en die kunnen we uiteraard niet voorbij laten gaan zonder een toast !

Rond 23u trekt iedereen naar z’n kamer voor een welgekomen nachtrust na een dag vol wijzigingen en verrassingen. Maar Nepal zou Nepal niet zijn zonder. Het zijn net dergelijke voorvallen die een mens helpen relativeren, genieten van wat is en van de boter waar wij in het westen met ons gat ingevallen zijn.

Foto's: http://firefighters-4-nepal.reislogger.nl/foto/30-road-ktm

(verslag: Johan)