Donderdag / Jeudi 23/3/2017 - Pokhara, Training Day 2

23 maart 2017 - Pokhara, Nepal

Dag 2 van de opleiding...

O.b.v. de ervaringen van gisteren, schuiven we de planning en de organisatie wat bij: een ander, ruimer ‘lokaal’ (we installeren ons vandaag op het grote podium van het congrescentrum) en, omdat sommige deelnemers nog met het openbare vervoer naar huis moeten voorzien we om rond 16u (ten laatste 16u30) te stoppen.

Vandaag komt het echte brandweerwerk aan bod en dat combineren we meer ehbo-kennis en -technieken.

Yves neemt het voortouw en geeft gepassioneerd les over straalpijptechnieken en de deurprocedure. Verder komen ook het gebruik van de schuifladder en de vuurzwepen aan bod.

Vooral voor de dorpelingen van Arnakot, Sarangkot en Ang Pang is dat laatste van groot belang. Er is in buurt geen brandweerdienst en dus zijn ze op zichzelf aangewezen. Met behulp van de vuurzwepen (en ook de emmerpomp – een soort grote emmer met een pomp en ‘tuinslang’ aan – die we later nog toelichten) gaan ze over een eerste kennis en minimum aan brandstrijdingsmateriaal beschikken.

Bert zet z’n opleiding ehbo verder en heeft het over breuken, bloedingen, spalken, drukverbanden, enzovoort.

Nu lijkt het alsof Bert nauwelijks iets heeft gedaan (1 regel) en Yves zowat alles op z’n sterke schouders heeft gedragen (hele paragraaf).
Maar… dat lokte volgende reactie uit bij Bert: “Dat is het verschil tussen een brandweerman en een sergeant. Over een sergeant wordt veel geschreven maar die doet niet veel. Over een brandweerman wordt weinig gezegd maar die verzet wel het werk.”
Reactie van Yves: “Zet het maar in dikke letters” (met een vette knipoog erbij).

De namiddag is volledig gericht op de praktijk. De oude TATA-autopomp van Pokhara laat zien dat ze een degelijke kranige dame is. Ook al draait de pomp niet optimaal, het water vindt haar weg door de lokale slangen om uit te monden in de Belgische straalpijpen (Bert en Edward hebben in Belgische overgangsstukken gemaakt: Indische en Belgische koppelingen aan elkaar gelast zodat het materiaal uit beide landen compatibel wordt en gezamenlijk kan ingezet worden).

Waldorf en Stattler, euh… sorry, Peppie en Kokkie,… verdorie, hoe heten die twee nu weer ? Ah ja, Yves en Edward onze twee brandweerinstructeurs van de WOBRA en de PAULO (de 2 brandweerscholen uit Oost- en West-Vlaanderen), voelen zich als visjes in water wanneer ze de theorie over de straalpijpen en de deurprocedure van deze voormiddag, in de praktijk kunnen zetten.
Oefening baart kunst (we gaan de oefeningen van vandaag in de komende dagen nog herhalen), temeer daar de Nepalezen gemotiveerde cursisten blijken te zijn !

Leo lanceert zich met een tweede groep op het inoefenen van het gebruik van de schuifladder en de vuurzwepen. Het beklimmen van de ladder met en zonder slang, het zich positioneren op de ladder, het gebruik van de slangenbeugel,… Hij laat ze duchtig oefenen en de ladder wordt vlot en meermaals opgezet en rondgedragen.

En dan blijkt alweer hoe leerrijk zo’n uitwisseling is: dezelfde zaken en taken doen op een verschillende manier en zo van elkaar bijleren.

De dag verloopt vlot en rond 16u30 ronden we af met een korte, krachtige debriefing.
Even later is alle materiaal ingeladen en gaat het ‘huiswaarts’.

In tegenstelling tot gisteren (toen het nog wat aftasten was, er best wat te bespreken was en we dat meteen deden vooraleer te douchen) besluiten we vanavond om eerst te douchen en onze interne debriefing en voorbereiding voor de volgende dag aan het meer te laten doorgaan.
Afspraken worden gemaakt over het programma van vrijdag dat we licht bijstellen.

Er volgen ook enkele telefoontjes met Prem en Durba ivm het vuurhuisje dat we bij een lokale timmerman hebben besteld (zo’n vuurhuisje – of Doll House – is een miniatuurhuisje uit hout waarmee het brandverloop, een flashback, een backdraft en fire gas ignition kunnen worden gesimuleerd).

En dan is het tijd om te relaxen…
We wensen jullie ‘rangi sangi soppanna’ (kleurrijke dromen)

(verslag: Johan)

1. Frans Schots:
    26 maart 2017
    heel mooi en ontroerend verhaal
    een welgemeende proficiat voor het al geleverde werk i
  2. F4N:
    29 maart 2017
    Danyebaad, dank je wel :-)