Dinsdag / Mardi 28/3/2017 - World Peace Stupa, een bizarre waterval en internationale betrekkingen

28 maart 2017 - Pokhara, Nepal

Edward, Yves en Leo gaan vandaag voor een alternatieve triatlon.
Vanmorgen om 10u vertrekken ze naar het Fewa Lake, één van de 7 meren rond Pokhara waar ze een bootje naar de overkant nemen. Een half uurtje later zetten ze voet aan land en beginnen ze aan de klim naar boven. Aan de overkant van het meer is er namelijk een ‘heuvelrug’ met daarop de World Peace Pagoda (een heuvelrug… bij ons zou dat een berg zijn maar gezien we in Nepal zijn…. de Himalaya begint hier pas daar waar de Alpen eindigen).

WORLD PEACE STUPA

“Deze pagoda is één van de 80 world peace pagoda’s die in opdracht van een Japanse monnik over de hele wereld zijn gebouwd. De reden om deze pagoda te bezoeken is niet alleen het fraaie bouwwerk, maar ook het uitzicht over het meer, Pokhara en de Himalaya. (...) Om er te komen kan je een taxi huren en je naar boven laten rijden, maar het is veel leuker om je naar de overkant van het meer te laten brengen met een bootje en dan naar de top van de berg te klimmen. Je kan dan op dezelfde manier weer terug gaan naar Pokhara, maar heb je tijd, dan kun je er ook voor kiezen om langs de andere zijde van de heuvel lopend terug te gaan.” (bron: https://www.mytravelsecret.nl/pokhara-nepal/).
Daar kan je ook nog een bezoek kan brengen aan de Devi Falls en een Tibetaans vluchtelingenkamp.

Rond de middag krijgen we bericht dat het trio Belgische berggeiten op de top staan.
Normaal gezien heb je daar, zelfs in dit deel van het jaar, in de aanloop van het moessonseizoen, nog gelegenheid om de Annapurna-keten aan de andere kant van Pokhara te kunnen aanschouwen. Maar door de uitzonderlijke mist is dat al meerdere dagen niet mogelijk.

Die mist zou te wijten kunnen zijn aan een cycloon boven ten noordwesten van Australië die het weer hier deels beïnvloed (Bert en Johan ervoeren iets gelijkaardig toen ze in 2014 in Pokhara waren: door een cycloon boven de Indische Oceaan begon het in oktober plots hevig te stormen en vielen er pakken sneeuw in de bergen, heel ongewoon voor die tijd).

Wat ook mogelijk is en wat los van de mist een zekerheid is, is dat de klimaatopwarming hier in Nepal heel goed merkbaar en een harde werkelijkheid is.

Even een intermezzo want de Frank Deboosere ontwaakt in ons…

Normaal gezien regent het in Nepal van juni tot september, dan is het is het hier het moesson seizoen. Vanaf september wordt het weer beter, zonniger, warmer en is de lucht helder. In de maanden december is het dan weer wat kouder en vanaf maart wordt het warmer om uiteindelijk in april zwoel te worden. Vanaf pakweg mei begint dan het pré-moesson seizoen.
Dat regenseizoen volstaat, of beter, volstond vroeger om de rest van het jaar over voldoende waterreserves te beschikken. Echter, dat is ondertussen blijkbaar al niet overal meer het geval.
Dat het nu in maart al zo regelmatig regent en bij momenten koud is, is ook weer abnormaal.
Nog een symptoom: het heeft tot voor de eerste regen gedurende 6 maanden totaal niet geregend: geen druppel. Ook dat is niet normaal. En uit vroegere reizen weten we dat er blijkbaar ook meer bosbranden optreden.
Kortom, verschillende symptomen die niet meer als toeval kunnen worden beschouwd.
We merken het niet steeds bij ons in het westen en we vinden het leuk dat het warmer wordt, maar goed is het alleszins niet.

DEVI FALLS

Maar goed, onze berggeiten dus… na een fotoshoot voor de Stupa, gaat het richting parking waar een taxi hen oppikt en naar de andere kant van de berg naar beneden brengt. Daar bezoeken ze de Devi Falls.

Even Wikipedia citeren: “Davis Falls (Nepali: पाताले छाँगो) is a waterfall located at Pokhara in Kaski District, Nepal.  The water forms an underground tunnel after reaching the bottom. This tunnel is approximately 500 feet (150 m) long and runs 100 feet below ground level. On 31 July 1961, a Swiss couple Davi went swimming but the woman drowned in a pit because of the overflow. Her body was recovered 3 days later in river Phusre with great effort. Her father wished to name it "Davi's falls" after her. Its Nepali name is Patale Chango, which means "underworld waterfall".  After exiting the tunnel, the water passes through a cave called Gupteshwor Mahadev or "cave beneath the ground". The Phewa Lake dam is the water source.  It is an attraction for tourists and locals. Thousands of Nepalis visit for recreation and enjoyment. Visitors can try their luck on the luck pond constructed there by throwing and placing the coin on the statue of god. Likewise, one can find a model of traditional typical Nepali house and a series of statue of Nepali people wearing traditional dresses where visitors can click photo.”

Op de terugweg gaat Yves ook langs bij de plaatselijke 'barbershop' waar je niet alleen je haar kan laten knippen en je baard kan laten scheren maar er bovenop ook nog een uitgebreide hoofd-, nek-, schouder-, arm- en rugmassage bij krijgt.

INTERNATIONALE BETREKKINGEN

Alweer een ervaring en een verhaal rijker om thuis te vertellen wanneer we zaterdag weer voet aan wal zetten in Zaventem.
Maar niet voor we vanavond naar de ‘Moondance’ gaan voor een lekker etentje.

Onze tafel is dubbel zo groot als nodig en nadat we aan onze aperitief hebben genipt, komen er 5 vrouwen bij zitten.

Leo vraagt al snel waar ze vandaan komen als blijkt dat ze er een kwisje van willen maken: we moeten raden van waar ze komen. We gokken op Israël maar dan blijkt dat dat een grote flater is.  Ze laten ons weten dat dat hun grootste vijand is en dat ze van Iran zijn. Maar ze kunnen er mee lachen. Gelukkig maar of we kregen, na onze aperitief, al meteen een diplomatiek incident geserveerd.

En zoals al wel eens meer blijkt, is een valse start dikwijls het begin van iets goed, interessant, boeiend want wanneer ze vernemen waarvoor we in Nepal zijn, zijn ze vol aandacht en willen ze ons verhaal kennen. Ze vertellen over een grote brand die recent plaatsvond in Teheran en over de 25 brandweermannen die daarin omkwamen toen het flatgebouw instortte.
Blijkbaar beschikte de brandweer in Iran over ruim voldoende en adequaat materiaal maar ontbreekt het hun aan opleiding. Opleiding ? Je kleine teen voelt nu al wat er gaat komen… ze vragen of we ook naar Iran zouden kunnen komen om ook daar opleiding te geven.

Mmm, na de missie hier in Nepal en de plannen van Yves om hier een brandweerschool op te richten, zou het dus ook wel eens richting Teheran kunnen gaan.
We geven hen onze gegevens waarna het gesprek verder kabbelt.

BUSY BEE

We sluiten de avond af in de Busy Bee Bar aan Lakeside. Het is een van de bekendere bars met veel sfeer, een poolbiljart, veel volk, een live-band met dansvloer en sport op verschillende tv-schermen.

Dan zit je dus in het midden van Nepal en wat zie je plots op TV ? De voetbalwedstrijd Rusland-België ! Live !

Voetbal en dan vooral de Engelse competitie wordt hier voluit gevolgd. Hazard, Courtois, Lukaku en Debruyne zijn dan ook absoluut geen onbekenden voor de Nepalezen.

Nadat de Belgen de winst in de laatste minuten nog weggeven, trekken we naar ons bed om weg te dommelen bij wat rangi sangi sopana (kleurrijke dromen).

Foto's: http://firefighters-4-nepal.reislogger.nl/foto/28-relaxing-walk

(verslag: Johan)