520 kg cargo on the road to Brussels Airport & Kathmandu. (9/3/2017)

9 maart 2017 - Brussels, België

NL:
Deze namiddag werd de 520 kg cargo opgehaald en naar Brussels Airport gebracht.  Zaterdag wordt die overgevlogen naar Istanbul en van daaruit verder naar Kathmandu (KTM) waar het aankomt op 13 maart, enkele dagen voor onze aankomst op 18 maart.

Een speciale dank u aan Ronny De Roeck voor zijn onmisbare bijdrage hieraan !

FR:
Cet après-midi la cargaison de 520 kg est emmené à l’aéroport de Bruxelles. Samedi elle sera transférée à Istanbul, ensuite à Kathmandu (KTM), où elle arrivera le 13 mars, quelques jours avant notre arrivée le 18 mars.

Un tout grand merci à Ronny De Roeck pour sa contribution essentielle !

ENG:
This afternoon, 520 kg cargo was loaded on a truck to drop at Brussels Airport.
Saturday it will be flown to Istanbul and from there on to Kathmandu where it will arrive on March 13th, a few days before our arrival on March 18th.

A special thank you to Ronny de Roeck for his priceless help !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sabine:
    Goeie reis!
  2. Conny de baere:
    9 maart 2017
    ik wens jullie een voldoening gevende, leerrijke, mooie, reis toe. Wees voorzichtig
  3. Vangeel josee:
    9 maart 2017
    Ik hoop dat jullie veilig aankomen en daar heel goed ontvangen worden voor alles watjullie verwezenlijkt hebben wees voorzichtig en kom veilig terug thuis
  4. F4N:
    9 maart 2017
    Danyebaad, dank jullie wel.
    Het wordt ongetwijfeld een boeiende ervaring: kennis en ervaring delen (en we zullen ongetwijfeld ook van de collega's in Nepal iets op steken), een unieke ervaring in een prachtig land.
    En goed ontvangen worden, daar twijfelen we niet aan: Nepal staat niet voor niets voor
    N ever
    E nding
    P eace
    A nd
    L ove ;-)
  5. Eric:
    10 maart 2017
    Wish you all the best !!!
  6. Catherine Maes:
    12 maart 2017
    Een dikke proficiat aan het fantastisch team Firefighters4Nepal, wat een geweldige onderneming ten voordele van Nepal , ze hebben dat daar broodnodig!!CHAPEAU!!
  7. Chantal Leurs:
    12 maart 2017
    Waw!
    Super project!
    Vast weer een ongelooflijk avontuur!
  8. Bert D'Joos:
    13 maart 2017
    Goede reis
  9. Ronny Wouters:
    14 maart 2017
    Fantastisch initiatief! Johan, keep me posted.
  10. Pardaens:
    15 maart 2017
    Jullie zijn mega goed bezig!! Voorzichtig !
  11. Rita:
    15 maart 2017
    Ik wens jullie veel succes ginder. Super wat jullie doen.
  12. Patrick Savat:
    16 maart 2017
    Lovenswaardig initiatief! Geniet en beleef met volle teugen. Houd het veilig en keer terug met een ervaring om voor altijd te koesteren. Succes!
  13. Patrick Savat:
    16 maart 2017
    Fantastisch initiatief! Beleef en geniet met volle teugen. Houd het veilig en keer terug met een ervaring om levenslang te koesteren. Succes!
  14. Jan Willems en Clémence Maes uit 1820::
    16 maart 2017
    Wij wensen jullie veel succes, veel geluk en wees voorzichtig. Een behouden terugkomst.
  15. Guy Van den Bussche:
    Er bestaan weinig woorden voor , in ' West Vlaams misschien wel:
    "Moa vent toch , goe bezig ééé !"
  16. Riet:
    17 maart 2017
    Top werk . Deugddoende reis en veel succes x Bert
    Groetjes uit houthalen xxx
  17. Jenny Geyssens:
    18 maart 2017
    Ik wens jullie allemaal een prachtige reis en vooral

l een veilige thuiskomst
  18. Jan Willems en Clémence Maes uit 1820::
    18 maart 2017
    STEENOKKERZEEL/VILVOORDE vandaag za.18 maart 2017

Brandweermannen vertrokken naar Nepal
    De vijf brandweermannen gaan in Nepal een opleiding aan de lokale collega's geven. - Foto Lukas

Vijf brandweermannen, waaronder Steenokkerzeelnaar Johan Schots en Bert Poelmans uit Vilvoorde, zijn gisteren met een hele hoop brandweerkledij naar Nepal vertrokken. Daar zullen ze de interventiekledij overhandigen aan het brandweerkorps van Bhaktapur. Daarnaast geven ze ook een brandweeropleiding aan hun Nepalese collega's.

Johan Schots uit Steenokkerzeel, Bert Poelmans uit Vilvoorde, de West-Vlaming Yves Vermeulen, Antwerpenaar Leo Haeseldonckx en Edward Savat uit Oost-Vlaanderen zijn gisteren van op Zaventem richting Nepal vertrokken. Ze deden dat met een hele hoop bagage. "Die zit vol met brandweerkledij die we aan onze collega's van de kazerne van Bhaktapur zullen overhandigen", zegt Johan Schots. "Het gaat onder meer om kledij zoals schoenen en helmen, maar ook om interventiemateriaal zoals vuurzwepen om beginnende grasbranden mee te doven."

Nadien trekt het vijftal naar Pokhara, waar ze een speciale opleiding zullen geven aan lokale brandweermannen en burgers. Tijdens de opleiding zullen de Nepalezen leren wat vuur is, hoe het kan ontstaan en hoe het bestreden moet worden. Daarnaast krijgen de deelnemers ook een EHBO-opleiding. "Dat zijn allemaal zaken die veel brandweermannen nooit geleerd hebben, maar die toch van enorm belang zijn bij het uitoefenen van de job", besluit Johan Schots. (RDK)
  19. F4N:
    29 maart 2017
    Danyebaad / Dank jullie wel voor jullie fijne reacties en voor het krantenartikel.
    We zijn ondertussen aan het afronden en jullie steun heeft ons een extra boost in de rug gegeven. Hopelijk blijkt dat ook uit onze verslagen.
  20. Vangeel josee:
    31 maart 2017
    mannen ik heb jullie heel close gevolgd op jullie missie door Nepal en ik vind het fantastisch wat jullie allemaal gedaan hebben .
    heb ook gelezen en gezien hoe dankbaar die mensen daar waren en dat betekend toch ook dat ze enorm dankbaar zijn voor alles wat jullie meegenomen hadden en voor wat ze van jullie allemaal geleerd hebben
    ik vind jullie missie enorm geslaagd zo'n mannen moesten er meer zijn
  21. Jan Willems en Clémence Maes uit 1820::
    2 april 2017
    Sektor Overste bij de waterdienst heeft bericht uit de krant HLN. 01.04.2017 geplaatst.

Vlaamse brandweermannen leiden met succes Nepalese collega's op
    De Vlaamse brandweermannen tonen hoe het moet. - Foto Lukas

De Firefighters 4 Nepal, vijf Vlaamse brandweermannen waaronder Johan Schots uit Steenokkerzeel en Bert Poelmans uit Vilvoorde, hebben hun opdracht in Nepal met succes afgerond. De voorbije dagen gaven ze 29 Nepalese brandweermannen én inwoners een intensieve brandweeropleiding. In het Aziatische land zijn er immers onvoldoende middelen, om de brandweermannen op te leiden.

Toen Johan Schots en Bert Poelmans drie jaar geleden zagen op welke onveilige manier de lokale Nepalese brandweermannen een brand probeerden te bestrijden, kregen ze het idee om zelf een opleiding te organiseren. De Nepalezen waren meteen akkoord, waarop vijf Vlaamse brandweermannen op vrijdag 17 maart naar het Aziatische land vertrokken. Op woensdag 22 maart startten ze met de opleiding, die tot en met afgelopen zaterdag duurde.

Vuurzwepen

In totaal namen 29 brandweermannen en inwoners deel aan de opleiding. Ze leerden er onder meer hoe ze moeten ingrijpen bij een aardbeving, hoe ze de eerste hulp kunnen toedienen en hoe ze branden moeten blussen. Daarnaast kregen de Nepalezen zowat 500 kilogram brandweermateriaal van de vijf Vlamingen. Zo kreeg het volledige korps van Bhaktapur nieuwe brandweeruitrustingen. De deelnemers van de dorpjes Ang Pang en Arnakot namen dan weer vuurzwepen, een emmerpompje, enkele brandweerpakken, schoenen en enkele harken in ontvangst.

Terugkeer

Vandaag keren vier van de vijf Vlaamse brandweermannen terug naar ons land. Alleen Johan Schots blijft nog in Nepal voor een rondreis met een Belgische cameraploeg om het Aziatische land in België weer op de toeristische kaart te zetten. (RDK)