10/11: D-DAY, Departure Day, Brussels - Kathmandu

10 november 2018 - Brussel, België

(version FR voir ci-dessous  /  ENG version see below)

Het heeft bloed, zweet, talloze slapeloze nachten (niet alleen door het tijdsverschil J) en 3 maanden en 10 dagen gevergd om onze container nauwelijks één dag voor de start van de voorbereiding van de opleidingsdagen in Kathmandu te krijgen.

Tegelijk werd het ook een boeiende ontdekkingsreis in de wondere wereld van de scheepvaart en wegtransport, de iets minder wondere wereld van de administratie en bureaucratie.  En ook een bijzonder aangename kennismaking met de diplomatie en politiek: contacten leggen met ambassadeurs, (ere-)consuls en ministeriële kabinetten.  Vooraf niet gedacht maar door omstandigheden kwam het op ons pad en werd het een leerrijk parcours.  Dankzij het kabinet van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en Minister Jambon zelf, kwam de container uiteindelijk net op tijd op bestemming aan.

Want sinds zaterdagochtend 10 november staat hij er inderdaad (foto).
Zo bevestigt de Himalayastaat zich nog maar eens:  “Nothing is guaranteed, but everyting is possible” en kunnen we woensdag dus van start gaan met onze 5-daagse opleiding.

Die ochtend zullen er om en bij de 50 brandweermannen uit 6 korpsen klaar staan om erin te vliegen.  Ze komen uit Bhaktapur, Pokhara, Kathmandu (airport), Lalitpur, Birgunj, Butwal en Siddartha Municipality.   Zij nemen deel aan één van de drie opleidingen:  de basiscursus brandbestrijding, de opleiding BIN (http://www.BrandweermanInNood.be) en Ademluchtbescherming of de CFBT-opleiding (http://www.cfbt-be.com).
Ook nemen 6 politieagenten van de Armed Police Force deel:  deze politiedienst wordt ook ingeschakeld bij rampenmanagement.
Tot slot zal een 10-tal burgers de basiscursus brandbestrijding en EHBO volgen.  Zij komen uit de bergdorpjes Arnakot, Dhorpatan en Nisikhola waar geen brandweerdienst voorhanden is en anderzijds zijn er een aantal Rode Kruisvrijwilligers en beroepskrachten die deelnemen.

Maar niet voordat onze voorhoede ter plaatse is: dat zijn onze enige echte Buddha Bert (foto), Tom onze Container King en Pieter (Maes), onze BIN-man (Brandweerman In hart en Nieren ;-) )

Zij vertrokken zaterdagavond 10 november met de Airbus van Emirates richting Dubai waar ze na een tussenstop met Fly Dubai doorvliegen naar Kathmandu.

De aankomst is voorzien op zondag, rond 15u20 lokale tijd (gezien het tijdsverschil van 4u45 met Nepal is het dan 10u35 ’s ochtends in België).

Bert, Tom en Pieter gaan samen met 4 brandweermannen van het korps van Bhaktapur de container, waarin 13 ton materiaal steekt, op 2 dagen te ledigen.
Dat wordt een stevig werkje maar met zicht op de Nepalese bergen en een bord Dal Bhat (de typische lokale schotel) scheelt dat wel.

Maandag vertrekt dan het tweede deel van ons team.  Na een pers- en netwerkmoment in aanwezigheid van Minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid Jambon en Staatssecretaris voor Buitenlands Handel De Crem, brengt Emirates nog 12 brandweermannen en -madammen naar ‘Never Ending Peace And Love’.  Je kan met hen allen kennismaken op onze website: http://f4n.be/home/overf4n.html

En zo is het na 1,5 jaar voorbereiding en vele watertjes die we doorzwommen eindelijk van start gegaan:  Nepal, here we come !

===========================

FRANCAIS:

10/11 : JOUR-J, Jour du Départ 1. Ou est-ce JOUR-E, avec le E de « Enfin » ?

Cela nous a coûté du sang, de la sueur et de nombreuses nuits d’insomnie (pas uniquement à cause du décalage horaire) et il a fallu 3 mois et 10 jours pour que notre conteneur arrive à Katmandou juste un jour avant le début de la préparation des jours de formation .

Mais ce fut également un passionnant voyage de découverte du merveilleux monde de la marine marchande et du transport routier et de celui – un peu moins merveilleux – de l’administration et de la bureaucratie. Et ce fut également une très agréable rencontre avec la diplomatie et la politique : établissement de contacts avec des ambassadeurs, des consuls honoraires et des cabinets ministériels. Mis sur notre route par les circonstances, ils nous offrirent un parcours riche en enseignements. Grâce au cabinet du Ministre de l’Intérieur et de la Sécurité et du Ministre Jambon en personne,le conteneur est arrivé à destination juste à temps.

En effet, il est bien là depuis le matin du samedi 10 novembre. (photo)
L’état himalayéen confirme une fois de plus : « Nothing is guaranteed, but everything is possible »(Rien n’est jamais garanti, mais tout est possible)... et nous pourrons donc commencer dès mercredi notre formation de 5 jours.

Ce matin-là, environ 50 pompiers de 6 corps seront à pied d’oeuvre. Ils viennent de Bhaktapur, Pokhara, Katmandou (aéroport), Lalitpur, Birgunj, Butwal en Siddartha Municipality. Ils participeront à une des trois formations : cours de base de lutte contre l’incendie, la formation BIN (http://www.BrandweermaninNood.be) et Protection des Possibilités Respiratoires ou formation CFBT (http://www.cfbt-be.com).

6 policiers de la Armed Police Force y participeront également : ce service de police intervient dans le cadre de la gestion de catastrophes.
Et pour compléter le tout, une dizaine de citoyens suivront le cours de base de lutte contre l’incendie et la formation en secourisme. Ils sont originaires des petits villages de montagne d’Arnakot, Dhorpatan et Nisikhola où il n’y a pas de service d’incendie. Un certain nombre de volontaires de la Croix-Rouge et des professionnels sont aussi présents.

Mais pas avant que notre avant-garde ne soit sur place : c-à-d. : notre seul véritable Bouddha Bert (photo), Tom, notre Roi du Container en Pieter (Maes) notre BIN (Brandweerman In hart en Nieren) (Pompier à 150%)
Ils sont partis samedi soir 10 novembre avec l’Airbus d’Emirates à destination de Dubai. Après une escale, ils se dirigent vers Katmandou avec Fly Dubai. L’arrivée est prévue dimanche vers 15h20 – heure locale- (étant donné le décalage horaire de 4h45 avec le Népal, il sera alors 10h35 du matin en Belgique).

Bert, Tom et Pieter – aidés par 4 pompiers du corps de Bhaktapur – vont vider en 2 jours le container qui contient 13 tonnes de matériel. Un gros travail, mais la vue sur les montagnes du Népal et une assiette de Dal Bhat (le plat local typique – lentilles et riz) faciliteront les choses.

La deuxième partie de notre équipe décollera lundi. Après un point presse et réseaux en présence du Ministre de l’Intérieur et de la Sécurité Jambon et du Secrétaire d’État au Commerce Extérieur De Crem, Emirates emmènera encore 12 pompiers et « pompières » vers le « Never Ending Peace And Love ». Faites connaissance avec l’équipe sur notre site : http://f4n.be/home/overf4n.html

Et voilà... après 1 an et demi de préparatifs et un tas d’obstacles que nous avons surmontés... Nepal, here we come ! (Népal, nous voici!)

===========================

ENGLISH:

November 10th, 1700hrs, time fort he fixers to meet up at Brussel National airport. Bert Poelmans, Tom Sinaeve  and Pieter Maes are leaving a couple days early. Their mission is to prepare everything for the courses that are starting next week. Only two days ago the F4N container arrived after an adventurous journey from Belgium to Nepal. Just 7 days before the container was going to cross the border between India and Nepal some last minute issues popped up. Apparently a new law was making importing secondhand gear into Nepal impossible. And since we shipped about 13 tons of firefighting gear partly secondhand our container was not going to pass unless the Ministery of Environment submitted a last minute exeption for us. That was a major challenge. It was all hands on deck. The solution came after an intervention of the cabinet of the Belgium minister of Interior Affairs Jan Jambon. Suddenly all went very quick and before we knew it the container was on its way to Kathmandu. What a relief.

This first entry in our blog is written while we are waiting for our transfer flight in Dubai. In a couple hours we are flying to Kathmandu. From Kathmandu airport our first stop is our container. We need to check the seals and see how it is placed. The placement is especially important since the container will serve as a life fire training prop later this week. In other words, Karel Lambert (from CFBT-BE) and his team will literally put a calculated amount of wood on fire inside the container after which student instructors will learn how to deal with interior fires and how to teach this to other firefighters. At the moment we are hoping the container is not placed to close to any other building since the radiating heat can be a problem.

Starting tomorrow we will unload the container with the help of Nepalese colleague firefighters. 13 tons of gear that need to be sorted out and prepared for the trainings that are going to be delivered later this week.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yves:
    11 november 2018
    Benieuwd naar de ervaringen, verhalen
    Super team naar Nepal. Respect x ........
  2. Ann Baele:
    11 november 2018
    Jullie zijn top! Ik ben al benieuwd om jullie reis- werk- hulp-oefen-verhaal te volgen.
  3. Tamara:
    11 november 2018
    succes allemaal ! Het raakt me telkens weer als ik lees wat jullie allemaal doen. Danyebad.
  4. Pardaens:
    11 november 2018
    Veel succes allemaal! Geef er een lap op! En wees allemaal vorzichtig!
  5. Conny de baere:
    11 november 2018
    succes top team ik volg de verhalen op de voet.
  6. Annemie Van Bellinghen:
    11 november 2018
    Succes maar vooral respect voor jullie inzet en missie! Benieuwd naar jullie verhalen en belevenissen. Ik ga dit op de voet volgen, zeker nu onze dochter morgen mee vertrekt. Toch een beetje spannend! Wees allemaal voorzichtig, want we zouden jullie graag veilig en wel zien thuiskomen.
  7. Meeuw:
    11 november 2018
    Succes allemaal, ik bewonder jullie inzet, volg met spanning de verhalen !!
  8. Demul:
    Schitterende vooruitzichten
    Belangrijkste is " have fun " in alles dat jullie daar doen
    Johan als ge iemand nodig hebt om een aftrekker te maken van fietsbanden laat het maar weten
    Dan stuur ik het plannetje door.
    Be Dave
    Grtz walter
  9. John P:
    11 november 2018
    Super! Zoveel talent aanwezig om mensen de juiste duw in de rug te geven EN een schat aan materiaal te overhandigen. Chapeau voor het initiatief, het zenuwslopend voorbereidingswerk en de bundelende krachten om dit nu in praktijk om te zetten! Keep us posted 🎩
  10. Patrick Savat:
    11 november 2018
    Een betere wereld maak je door zelf de handen uit de mouwen te steken. Jullie doen dat! Chapeau! En dat op een historisch moment: 100 jaar na het einde van van WO I. Symbolischer kan bijna niet. Veel succes
  11. Anne Verbraecke:
    11 november 2018
    Kijk al volop uit naar het vervolg van het verhaal. Succes daar.
  12. Johan:
    11 november 2018
    Walter, volgende keer ga jij gewoon met ons mee. Iemand als jij is the perfect man and the ideal fixer on the right spot :-)
  13. Johan:
    11 november 2018
    Aan iedereen: Hartelijk dank voor jullie fijne, enthousiaste, motiverende reacties !
    We gaan er een lap opgeven :-)